Obama to pochopil. Sarkozy to pochopil. Fico to nepochopil

Autor: Matúš Soták | 10.12.2009 o 10:03 | (upravené 10.12.2009 o 10:58) Karma článku: 14,76 | Prečítané:  3688x

Obama to pochopil. Aj preto sú USA v oblasti výskumu, vedy, inovácii špička. Aj v čase krízy, ktorá Američanov akútne postihla podstatne viac ako Slovákov, jedna z vecí na ktorej sa nešetrí sú investície do vzdelania a vedy.

Vo vyhlásení Barack Obama uvádza, že lepšie vzdelanie v oboroch matematiky a prírodných vied (biológia, chémia, fyzika) je bránou k inováciam a zdokonaľovaniu zdravotnej starostlivosti, vývoja 'čistých' zdrojov energie a lepšie fungujúcej ekonomike. Zároveň podotkol podstatnú vec, že pre potvrdenie a udržanie excelentnosti a vodcovstva pre zajtrajšok je najpodstatnejšie to ako vzdelávame študentov dnes. Ciele prezidentovho tímu sú efektívne využiť prostriedky, stimulovať zapojenie súkromného sektora a "ukázať mladým ľuďom aká može byť veda zaujímavá a užitočná" a "povzbudzovať ich aby boli aj tvorcami vecí, nielen konzumentami". (viz. projekt nationallabday.org).

Ako píše šéfredaktor časopisu pre zdravie, etiku a politiku Michael Shusterman, ekonomiky 21.storočia budú založené na vedomostiach, poznaní, vedeckých poznatkoch a základ budú tvoriť pracovníci v odvetiach energie, biomedicínskych vied a informačných technológií. Na túto situáciu musí byť spoločnosť pripravená. Američania si včas uvedomujú aká dôležitá je vzdelanosť budúcej generácie a schopnosť rozumieť novým prichádzajúcim technológiam technickým, genetickým a medicínskym. Rozvoj personalizovanej medicíny, genetického testovania predpokladov k vzniku chorôb, technológie získavania energie, vývoj hybridných aut si vyžadujú pripravenosť a spôsobilosť sa s technológiami vedieť vysporiadať, aby boli verejnosti k úžitku.

Ďalšou podstatnou vecou o ktorú sa budú v Spojených štátoch snažiť je koordinácia a spolupráca medzi žiakmi, učiteľmi a vedcami (!), tak aby sa jednotlivé sekcii dopĺňali do čo najefektívnejšieho systému vzdelávania, chápania a vzbudzovania tvorivosti, k čomu budú realizované projekty umožňujúce spoluprácu (scienceinsider).

A pochopil to aj Sarkozy, francúzsky prezident, ktorý si veľmi neberie servítky a vie sa o vedcoch vyjadrovať (a aj sa vyjadroval) aj nepekne. Chce však podporovať excelentnosť a chápe úlohu vzdelania a vedy v budúcnosti spoločnosti. Francúzskym univerzitám odkázal "Ideme masívne investovať!"

A tu by som chcel napísať: Pochopil to aj premiér Slovenskej republiky. Pochopila to aj vláda Českej republiky. Ale nemôžem. V Čechách je snaha brať vedeckým inštitúciam a dávať súkromným firmám. Na Slovensku je tichá snaha dať do školstva a vedy minimum na zapchatie úst.

Na Slovensku vzdelanie, ktoré vychováva k premýšľaniu, tvorivosti a vlastnému názoru nie je žiadané. Nie je žiadané ani kritické myslenie a kontakt so spoločenskými pomermi v zahraničí, ktoré sú súčasťou "výchovy" vedca. Nie sú žiadané ani individuality z radov filozofov, historikov. My máme byť jednoducho priemerní, nevšímaví, nepremýšľajúci, na Superstar baviaci sa voličský ľud, ktorého hlavnou úlohou je byť ticho. Nahlas si tak maximálne povinne zanôtiť hymnu.

 

Superstar kukať budem. Hymnu spievať budem na Nový rok a na Majstrovstvách sveta. Ale ticho nebudem.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.


Už ste čítali?