reklama

(Ne)logika zdravotného poistenia - Študent musí byť nezamestnaný

Niekedy v júni som úspešne ukončil štúdium na Univerzite k potešeniu môjmu i k potešeniu rodičov a všetkých ostatných, ktorí cítili vnútornú potrebu byť na mňa hrdí. U nás je systém ukončenia taký, že sa jednoducho prihlásite na štátnu záverečnú skúšku v termíne júnovom alebo v termíne septembrovom, pričom oba termíny sú regulérne a ekvivalentné. Jednou z najvýznamnejších motivácii, prečo skončiť v júni bola vidina posledných trojmesačných prázdnin trvajúcich do nástupu na doktorandské štúdium na tej istej fakulte. V podstate sa podarilo, len ma to vyšlo trošku drahšie. A to len preto, že som nevedel, že ak ukončím štúdium a zároveň som prijatý na štúdium doktorandské, medzitým za mňa štát nebude platiť zdravotné poistenie. Podľa zákona sa musím proti všetkej logike zaregistrovať ako "hľadajúci si prácu". Aj keď žiadnu nehľadám.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Mám životnú teóriu mladého človeka "vyhýbať sa úradom a papierovačkam" ako to len ide. (Priznajme si totiž úprimne a odosobnene, že sme si vymysleli pekne byrokratický systém kdečoho a občas nám lezie všetkým na nervy, len nemáme morálnych síl volať po zmene - ironicky pretože taká zmena vyžaduje ešte viac byrokratického úsilia).

S touto teóriou som skúsil "tváriť sa, že tu nie som", no bohužiaľ, keď ide o peniaze, ktoré im dlhujete, oni na to nezabudnú a pamätajú si aj spätne.

A tak hoc som pár dní po oficiálnom ukončení štúdia štátnou záverečnou skúškou (6.6.) bol oficiálne prijatý (21.6.) do doktorského štúdia začínajúceho 1.10., podľa Všeobecnej zdravotnej poisťovne si musím platiť zdravotné poistenie v medzidobí sám. Alebo sa prihlásiť na úrad práce.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ja som však nechcel okrádať štát o dávky v nezamestnanosti (ktoré by som aj tak nedostal, lebo na ne nemám nárok ako som sa neskôr dozvedel). Nehľadal som si prácu a nechcel byť nezamestnaný. Veď som prijatý do doktorského štúdia, tak prečo si hľadať prácu? A navyše si pokaziť aj prázdniny každodvojtýždenným navštevovaním úradníkov úradu práce, ktorí potrebujú vykázať nejakú činnosť.

Iróniou buď ešte regulérna možnosť skončiť štúdium až v septembri. V takom prípade za vás štát platí zdravotné poistenie až do septembra. Takže v podstate z toho vyplýva, ak chcete mať posledné prázdniny, NEKONČITE všas.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No, čertovsky byrokratická logika ma vždy dojímala, a až budem veľký určite vymyslím účinnejší spôsob ako "ignorantsky sa vyhýbaj úradom ako sa len dá"..

AKTUALIZOVANÉ 16.2.2009:
Od 1.1.2008 platí, že ak ste študentom dokorandského štúdia a splňujete podmienky VzP, poistenie za vás stále platí štát. Čo v medzidobí od štatníc do začatia doktorandského štúdia, to sa v "informáciach pre študentov" na stránke VZP, nerieši.

Matúš Soták

Matúš Soták

Bloger 
  • Počet článkov:  117
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Error 555. Blogger no more to be found at this address. Zoznam autorových rubrík:  Čo mi behá po rozumeMoja dušaŽivot priniesolCestou necestouNasratý a potešenýVedaŠto to za ťechňika?HaluzeNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu